בעסקים ובעמותות של היום, התנהלות פיננסית יעילה היא לא מותרות אלא הכרח. בין אם מדובר בגביית דמי חבר, תרומות, שכר לימוד או תשלומים חוזרים מלקוחות, הבחירה בפתרון סליקה אמין, בטוח ומשתלם היא קריטית. כאן נכנס לתמונה מרכז סליקה בנקאי (מס”ב)- התשתית הלאומית להעברת כספים ישירות בין חשבונות בנק בישראל, באופן מרוכז, מהיר וללא תלות בכרטיס אשראי. במאמר זה נגלה מהי מס”ב, איך היא פועלת, ומה היתרונות שהיא מציעה לעסקים, לעמותות ולארגונים מכל סדר גודל.

 

מהו מרכז סליקה בנקאי (מס”ב)? 

מרכז סליקה בנקאי בע”מ, או בקיצור מס”ב, הוא תשתית לאומית להעברת כספים באופן אלקטרוני בין חשבונות בנק בישראל. מס”ב מאפשרת גישה ישירה או עקיפה (דרך לשכות שירות כגון שקד מחשבים, למשל) לביצוע חיובים וזיכויים בצורה מרוכזת, בטוחה ויעילה. מדובר בגוף המתווך בין הבנקים לבין עסקים, עמותות וארגונים שמעוניינים לגבות או להעביר תשלומים בצורה מסודרת ושיטתית. 

מס”ב הוא מרכז סליקה בנקאי אשר מוחזק בבעלותם של הבנקים הגדולים בישראל.
מס”ב משמשת כמערכת להעברת כספית בצורה אלקטרונית ולביצוע שורה של פעולות שונות ובין היתר: תשלומי משכורות, החזרי מס, הרשאות לחיוב חשבון ועוד..
מס”ב מייעלת בצורה משמעותית את גביית הכספים בהוראת קבע מלקוחות ולכן, נחשבת כאמצעי הטומן בחובו שפע של יתרונות עבור בעלי עסקים וחברות מתחומים שונים.

 

כל מה שצריך לדעת על מס”ב

מרכז סליקה בנקאי בע”מ (מס”ב) הוקמה בשנת 1982 ע”י חמשת הבנקים הגדולים בישראל: הפועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות והבינ”ל הראשון, ונמצאת בבעלותם. החברה מספקת שרותים ללקוחות עסקיים ולמוסדות בנושא חיובים עפ”י הרשאה (“טופס הוראת קבע“) וזכוי מוטבים (ספקים, מוסדות ומקבלי משכורות). העברת הכספים מהמשלם למקבל נעשית בצורה ממוחשבת (EFT- Electronic Funds Transfer) באמצעות תקשורת בין מחשבים, ללא העברה פיזית של ניירת.

באמצעות מס”ב ניתן לגבות תשלומים בגין רכישת מוצרים ושרותים, דמי מנוי, דמי חבר, תרומות, שכר לימוד, שכר דירה, שכר טרחה, ארנונה ומים, מיסי ועד, הלוואות, ליסינג ועוד.
שימוש בשרותי מס”ב מאפשר לכל מי שמספק שרותים או מוצרים מלקוחות על בסיס קבוע, לבצע את תהליך הגביה בצורה יעילה, בטוחה, נוחה ובדרך כלל גם זולה יותר ביחס לצורות גביה אחרות.

 

קיימות שתי צורות עבודה מול מסב:

1. הפעלה עצמאית – קשר ישיר למס”ב באמצעות רכישת התוכנה ״מוסדית״ (מבית שקד מחשבים), המייצרת קובץ במבנה קבוע ומשודר באמצעות תוכנת תקשורת שמסופקת (בתשלום) ע”י מס”ב.

2. הפעלה באמצעות לשכת שרות – ע”י שקד מחשבים, המתמחה בתחום זה, ואשר קיבלה את אישורה של מס”ב לייצג מוסדות המעוניינים בכך. לשכת השרות הינה חוליה מקשרת בין המוסד הגובה לבין מס”ב והיא המשדרת למס”ב את קובץ החיובים/זיכויים בתאריכים שנקבעו ע”י המוסד.

 

מהם היתרונות לגבייה באמצעות מס”ב?

השימוש בשירותי מס”ב מציע מספר יתרונות, ביניהם:

  • יעילות – מס”ב מאפשרת ביצוע תשלומים בצורה ממוחשבת (EFT – Electronic Fund Transfer), ביעילות ובמהירות, ללא ניירת.
  • אמינות – מס”ב היא חברה אמינה ויציבה עם ניסיון רב בתחום התשלומים.
  • אבטחה – מס”ב מפעילה מערכות אבטחה מתקדמות להגנה על מידע רגיש.
 

מי יכול להשתמש בשירותי מס”ב?

כל ארגון, עמותה, חברה או עסק בישראל יכול להשתמש בשירותי מס”ב. ניתן להתקשר עם מס”ב באופן ישיר או באמצעות לשכת שירות מורשית.

 

האפשרויות לגבייה מלקוחות באמצעות מס”ב


מערכת מס”ב
מאפשרת ליצור קובץ גבייה מלקוחות ולגבות את התשלומים בצורה ממוחשבת – כאשר התשלומים מועברים ישירות לחשבונו של בעל העסק.
המערכת מאפשרת הנפקת דוחות בחתכים שונים, מה שמאפשר למשתמשי המערכת להיות תמיד עם היד על הדופק ולדעת היכן הם עומדים מבחינת הגבייה והתשלומים.
המערכת אף מאפשרת ביצוע של פעולות נוספות כמו: העברת הרשאות ואפשרות לבחור את התאריכים בהם תתבצע הגבייה.
מכיוון שגביית כספים היא אחת מהפעולות אשר נחשבות כפחות אהובות על בעלי העסקים, המערכת הזאת יכולה לחסוך מהם את מרבית ההתעסקויות סביב הנושא.

 

היתרונות והחסרונות

היתרון המרכזי של מס”ב טמון בעובדה שהוא מקצר תהליכי גבייה ומאפשר לבעל העסק שקיפות מלאה לגבי כל פעולות הגבייה שמתבצעות באמצעות המערכת.
מעבר לכך, הוא מונע את הצורך של התעסקות בהעברות פיזיות של ניירת.
יתרון נוסף טמון בעובדה שניתן לגבות באמצעות המערכת תשלומים על מוצרים ושירותים רבים ומגוונים כמו: דמי מנוי, דמי חבר, תרומות, מיסים ועוד..
החיסרון היחיד של מס”ב טמון בעובדה שהדרך גבייה היחידה שהמערכת מאפשרת היא באמצעות העברה בנקאית.
מהסיבות הללו, יותר ויותר בעלי חברות ועסקים אשר מבינים את היתרונות הרבים אשר טמונים במס”ב בוחרים לעבור ולעשות שימוש במערכת ועל ידי כך להוריד מעצמם התעסקויות רבות ומורכבות בתחום הגבייה.

 

שקד מחשבים הינה החברה הראשונה שעובדת מול מס”ב, הן כלשכת שרות והן כספקית תוכנה, החל מיום הקמתה של מס”ב.
שקד מחשבים היא גם נציגה מורשית של חברת שב”א בכל הקשור לגביה באמצעות כרטיסי אשראי.

 

ליתרונות הגביה בהוראות קבע לחץ כאן
ליתרונות שקד מחשבים לחץ כאן

לקבלת חודש התנסות חינם וללא התחייבות צרו קשר עוד היום> 

 

שאלות נפוצות

גבייה בהוראת קבע פועלת על בסיס הרשאה קבועה שהלקוח נותן לגוף מסוים לחייב את חשבונו. לאחר שניתנה הרשאה כזו (בכתב או בדיגיטל), ניתן להפיק קובץ חיובים לפי המועדים והתנאים שסוכמו, ולהעביר אותו למס”ב. המערכת מבצעת את ההוראות, והסכומים מחויבים אוטומטית מהחשבונות של הלקוחות ומועברים ישירות לחשבון של העסק או העמותה. 

סליקה בכרטיס אשראי נעשית דרך חברות כרטיסי האשראי ומחייבת את מסגרת האשראי של הלקוח. לעומת זאת, סליקה בנקאית דרך מס”ב פועלת מול חשבון הבנק עצמו – ללא תלות בכרטיס אשראי. הסליקה הבנקאית מאפשרת לעסקים גם לקבל תשלום מלקוחות שאין ברשותם כרטיס אשראי או מעוניינים לשלם ישירות מחשבון הבנק שלהם לצורך שליטה טובה יותר בתזרים. 

כל גוף משפטי בישראל יכול להשתמש במס”ב, חברות, עמותות, מוסדות חינוך, מוסדות ציבוריים, קופות חולים, משרדי ממשלה, עוסקים מורשים ועוד. גם עסקים קטנים ובינוניים נהנים מהאפשרות לגבות דרך המערכת, בין אם באופן ישיר או באמצעות לשכת שירות כמו חברת שקד, המספקת תמיכה מלאה בתהליך. 

תהליך החיוב עצמו מתבצע ביום העבודה שנקבע מראש בקובץ החיובים. הכסף מזוכה בחשבון העסק לרוב תוך יום עסקים אחד. המערכת מאפשרת שליטה במועדי הגבייה, כך שהעסק יכול לתזמן את הפעולות בהתאם לתזרים המזומנים שלו. 

ישנם יתרונות רבים לסליקה בנקאית דרך מס”ב:

  1. חיסכון בעלויות העמלות נמוכות באופן משמעותי ביחס לסליקה באשראי. 
  2. נאמנות לקוחות תהליך פשוט ונוח שמעודד לקוחות להישאר לאורך זמן. 
  3. ביטול תלות באשראי אין צורך להחזיק מסגרת אשראי זמינה. 
  4. התאמה מלאה לעמותות פתרון אידאלי לגביית תרומות, דמי חבר ותשלומים קבועים אחרים. 
  5. שליטה מלאה בתהליך באמצעות הפקת דוחות וקבצים מפורטים ועדכון הרשאות לפי הצורך. 

כן, קיימות עלויות בסיסיות שהן לרוב נמוכות בהרבה לעומת סליקה באשראי. העלויות תלויות בצורת העבודה: האם המוסד מפעיל את המערכת עצמאית או משתמש בלשכת שירות. בלשכת השירות של שקד, לדוגמה, התמחור שקוף, מותאם לגודל הגוף הגובה, וללא עלויות נסתרות. 

בהחלט. עמותות, מוסדות ציבוריים ומלכ”רים עושים שימוש נרחב במערכת מס”ב לצורך גביית תרומות, דמי חבר, תשלומים קבועים, שכר לימוד ועוד. שקד מחשבים מלווה עמותות רבות בשירות ייעודי המותאם לצרכים הייחודיים של המגזר השלישי, תוך הקפדה על עמידה בדרישות רגולציה ודיווח. 

המונחים לרוב משמשים כמקבילים, אך טכנית – הרשאה לחיוב חשבון היא המסמך שבאמצעותו הלקוח מאשר לחייב את חשבונו. הוראת קבע היא השיטה שבאמצעותה מבוצע בפועל החיוב התקופתי. כלומר, הרשאה היא הבסיס החוקי – והוראת הקבע היא המנגנון התפעולי. 

הצטרפות לשירות מתבצעת דרך פתיחת חשבון סליקה מול מס”ב או דרך לשכת שירות כמו שקד מחשבים. התהליך כולל מילוי טפסים, אישורים מהבנק, והקמת מערכת או ממשק טכני. בשקד אנחנו דואגים לכל שלבי ההקמה, ההטמעה והתמיכה, כך שהלקוח יכול להתחיל לגבות תוך זמן קצר ביותר וללא מורכבויות טכניות. 

בהחלט. מס”ב פועלת בתיאום עם בנק ישראל והבנקים הגדולים, תחת תקנים מחמירים של אבטחת מידע, כולל הצפנה, אימות זהויות ובקרת הרשאות. גם בשקד מחשבים מיושמים נהלי אבטחה מחמירים כדי להבטיח שהמידע שלך ושל לקוחותיך מוגן לחלוטין. 

דרוש חשבון בנק פעיל, אישור מס”ב (באמצעות הבנק או לשכת השירות), והרשאות חתומות מהלקוחות. מבחינה טכנית, ניתן לעבוד עם תוכנה ייעודית להפקת קבצים או לקבל את כל השירות דרך לשכת השירות של שקד. נדרש גם חיבור מאובטח וכתובת IP ייעודית במקרים מסוימים. 

בהחלט כן. למעשה, בשקד מחשבים אנו מתמחים בדיוק בכך – שילוב בין סליקת אשראי (באמצעות שב”א) וסליקה בנקאית דרך מס”ב, תוך ניהול מרכזי של כל הפעולות בממשק אחד. כך ניתן לאפשר ללקוחות לבחור את שיטת התשלום הנוחה להם, מבלי להתפשר על שליטה ודיווח עסקי. 

שקד המומחים להוראות קבע: להפוך את הגבייה בארגון שלך לחכמה, בטוחה ומשתלמת יותר 

צור איתנו קשר עוד היום – ונשמח להתאים לך פתרון סליקה מתקדם בהתאמה אישית.